Az eheti feladat az volt, hogy készítsünk óratervet egy digitális tananyagtár felhasználásával, hogy hogyan építenénk be az órába, illetve milyen tevékenységet kötnénk hozzá.
Mivel nem sikerült az órán részt vennem, kicsit nehézkesen és bizonytalanul állok a feladat előtt, és csak remélni tudom, hogy nem értettem félre a teendőt. Az előző okból kifolyólag egyedül dolgoztam; újfent földrajzos témát választottam: Élelmezés, éhség, éhezés - napjaink egyik fontos témájára esett választásom: azért pont egy ilyen kényes anyagrészbe "vágtam bele", mert az aktualitás és a problémára való reflektálás elengedhetetlen. Ezen óra nagy hányadát kooperatív módszerrel, csoportokban végeztetve képzelem el: 11 csoportban meg kéne beszélniük az anyagrész fogalmait - minden csoport 1-1 fogalmat kap - ezalatt meg tudják beszélni azt is, hogy mi a véleményük az adott témáról, illetve az új ismereteket integrálhatják a már meglévő tudásukba; majd a témafeldolgozás után egy közös 'brainstorming' keretein belül megpróbálnám elérni, hogy gondolkozzanak, miféle megoldások létezhetnek a probléma kezelésére.
Úgy gondolom, ez a feladat már igazán közel visz minket ahhoz, amit majd életünk meghatározó részében csinálni fogunk; gyakorlati, igazi tanár-feladat a mostani. Mivel a mai diákok agyán (Y, Z generáció) rengeteg információ suhan át akár másodpercek alatt, elengedhetetlen, hogy egy tanár megértse, ami körülötte és a gyerekek körül zajlik, és próbálja javára fordítani. A pedagógiai tervezéssel ezt tudatosan tehetjük anélkül, hogy a diákok bármiféle összeesküvést látnának benne. Egy-egy figyelemfelkeltő mozzanat, a változatosság és a bevonás segíthet abban, hogy a diákok ne unják az órát és lekössék magukat annyira, hogy ne kelljen pótcselekvésekkel elűzni az unalmat.
Egyébként az egyik mai órámon szintén az IKT-s módszerekről volt szó, és a tanarblog.hu oldala került szóba, hogy mennyi hasznos ötlet van itt: az angoltanárok és természettudománnyal foglalkozók szintén sok csemegét találhatnak itt.
Mindenesetre a pedagógiai tervezés - úgy gondolom - manapság már elengedhetetlen, ahogy a fejlődés, az újítás és a változatosság is mind meghatározó tényezők.
5 percre egy kicsit sok ez a tevékenység. Inkább vegyél le belőle, vagy adj több időt rá, és fejtsd ki részletesebben a 2. oszlopot, a tevékenységeket. Hogyan lesznek csoportok? Mit csinálnak a csoportok? ... stb.
VálaszTörlésJavítva!
Törlés